14
jul

Bij systemen in de buitenlucht kom ik dikwijls typische smeertechnische problemen tegen. Vocht, met name vocht in combinatie met zout, bevordert roestvorming. Daarnaast vergroot de buitenomgeving de kans op vervuiling met onder meer stof en zand. Onderdelen als aandrijvingen en lagers bewegen door roest minder makkelijk en slijten sneller. Onderhoudsdiensten hebben qua smeertechniekuitdagingen op buitenlocaties vaak ook nog eens te maken met smeerpunten die lastig bereikbaar zijn.

Uitdagingen bij buitentoepassingen
Zo’n specifieke buitentoepassing trof ik op de Tweede Maasvlakte waar grote gantry kranen de hele dag door zeecontainers laden en lossen. Deze kranen kunnen via een railsysteem op de kade langs de waterlijn rijden om zo een deel van het schip te bereiken. Afhankelijk van de lengte van het schip worden er tot zes kranen ingezet die tot 18.000 zeecontainers per schip – gestapeld in ongeveer twintig lagen – laden of lossen. Het liefst zo snel mogelijk, want schepen die stil liggen kosten veel geld. Het is dus van groot belang dat de aandrijving van de kranen storingsvrij verloopt.

Last van water in olie
Deze klant op de Tweede Maasvlakte stelde mij een vraag over de tandwielkasten die voor de aandrijving van de gantry kranen op de kade zijn geplaatst. De tandwielkasten zijn hoog in de lucht gekoppeld aan de lieren en hijsinrichtingen die in aanraking komen met water (zeemist, regen en opspattend zeewater). Doordat de kranen regelmatig stilstaan, bijvoorbeeld wanneer schepen wisselen of ‘hun’ deel van het schip al leeg is, kan het water de tandwielkasten binnendringen.

Ademen
Tijdens stilstand van de kranen koelt de olie af en neemt hierdoor in volume af. Zo ontstaat een zuigende werking in de kast die de vochtige lucht naar binnen trekt. Als de kraan vervolgens weer in beweging komt, warmt de olie op en wordt de lucht weer naar buiten geblazen. In een volgende cyclus treedt opnieuw ‘verse’ natte lucht de tandwielkast binnen. Dit noemen we ‘ademen’. Om een lang verhaal kort te maken: de olie in deze tandwielkasten had enorm veel last van water en moest relatief vaak worden vervangen.

Hygroscopische beluchtingsfilters
Bij dit type toepassingen is het noodzakelijk om minimaal een hygroscopisch beluchtingsfilter te plaatsen die zowel vocht als vuil afvangt. In het geval van de containerkranen hadden we echter te maken met een extreme belasting van de filters. De kans bestond dat ze zeer frequent vervangen moesten worden, omdat de silica gel binnen dit tijdsbestek al verzadigd was.

Om dit te voorkomen, adviseerde ik de klant hygroscopische beluchtingsfilters te gebruiken met twee inlaat- en twee uitlaatkleppen die uitsluitend openen wanneer de tandwielkast ‘ademt’. Dit betekent dat alleen de lucht wordt gefiltreerd en geconditioneerd die de tandwielkast in en uitgaat en niet alle vochtige omgevingslucht die toevallig in de buurt van de tandwielkast aanwezig is.

Het bleek een schot in de roos. Deze hygroscopische beluchtingsfilters gaan in deze applicatie zes maanden of langer mee. Ze houden de olie schoon en optimaliseren de conditie van de tandwielkasten. Een goede oplossing voor smeertechniek in de buitenlucht.

Corné Balvert (Twitter @Corne_HITMA)

 

Corné Balvert, specialist hydrauliek- en smeeroliefiltratie en beluchtingsfilters
Werking hygroscopische beluchtingsfilters
Werking hygroscopische beluchtingsfilters
Vorige pagina
Terug naar weblog
  • Hitma Filtratie
    Hitma Filtratie op WOTS2014
    ZenPure's ZenCap Zero Technology
naar boven

Stel uw vraag aan onze filtratiespecialist

Binnen 24 uur ontvangt u een bericht!!!
 
A A Stel uw vraag
Direct UW FILTRATIEspecialist spreken: 0297 514 715