10
nov

Uit onverwachte hoek kregen we in het filtratielaboratorium te maken met een waterfiltratieproject van een grote organisatie bestaande uit handelsbedrijven die samen de hele sierteeltketen bedienen (snijbloemen, gemengde boeketten en / of planten). ‘Maatschappelijk betrokken ondernemen’ staat hoog op de agenda van deze holding. Dat verklaart ook waarom ze een samenwerkingsverband zijn aangegaan met het Technasium uit Amstelveen. Leerlingen uit de vierde klas mochten zich vastbijten in een verduurzamingsproject van dit bedrijf. Doel: hergebruik van het water uit de bakken waarin bloemen worden aangeleverd.

Hergebruik water
Het water uit de bloembakken wordt op dit moment nog weggegooid. Buiten dat dit kostbaar is (verontreinigd water, dus er moet lozings-/verontreinigingsheffing voor afvalwater over worden betaald) is het in het kader van duurzaamheid natuurlijk veel beter om het water opnieuw te gebruiken. De leerlingen gingen op zoek naar een oplossing om op een duurzame en praktische manier het water geschikt te maken voor hergebruik.

Technasium-project
Maar wat is nu onze link met dit project? In deze Amstelveense Technasium-klas zit de zoon van één van de Hitma-collega’s. Hij vertelde thuis aan de keukentafel over de wateropdracht en had nog helemaal niet aan Hitma gedacht. “Jij moet een waterfiltratieproject doen en klopt dan niet aan bij het bedrijf waar je moeder werkt? Zal ik jullie in contact brengen met onze waterfiltratiespecialist?” Zo zal het ongeveer zijn gegaan. Onze waterfiltratiespecialist ontving in ieder geval een mailtje met de vraag of haar zoon langs kon komen. Natuurlijk was dat goed. Altijd leuk als we jonge mensen een kijkje kunnen geven in ons technische bedrijf. En als we mogen vertellen over over onze specialismen zijn we natuurlijk helemaal in ons element.

Waterzuiveringsmogelijkheden
Op een vrijdagmiddag fietste de zoon van onze collega met een klasgenoot naar Uithoorn. Met een glaasje fris schoven ze aan de vergadertafel en vertelden over het pakket van eisen van hun ‘opdrachtgever’. Het was de bedoeling dat ze het bloemenwater zouden gaan hergebruiken in plaats van lozen. Hoe konden ze dat aanpakken? Welke waterzuiveringsmogelijkheden zijn er voor dit soort applicaties?

Filtratiestappen
We gaven uitleg over verschillende filtratiestappen. Van de eerste grove filtratie (zeef) naar 10 micron filterkaarsen, vervolgens naar ultrafiltratie (0,2 micron) en tenslotte reverse osmose (omgekeerde osmose). Om mee te kunnen denken over deze waterzuiveringsapplicatie hadden we natuurlijk wel meer informatie nodig. Om hoeveel water gaat het en over welke flow hebben we het? Wat wil men precies uit het water verwijderen? Chemicaliën, of bacteriën? En wat verstaan ze onder hergebruik? Waar gaan ze het gefiltreerde water voor gebruiken?

Return on investment
Allemaal zaken die de jongens nog met hun opdrachtgever zouden bespreken. Bij dit soort trajecten speelt natuurlijk ook de return on investment een belangrijke rol. Hoe snel moeten de kosten zijn terugverdiend? Bij standaard filterkaarsen zijn de investeringskosten in verhouding minder hoog, maar de filterelementen moeten wel vaker worden verwisseld. Zelfreinigende filters zijn duurder, maar dit type filter heeft uiteraard een veel langere standtijd.

Labonderzoek watermonster
Eén van de jongens bleek ook nog een watermonster van het bloemenwater in zijn rugzak bij zich te hebben. Dit hebben we in ons filtratielaboratorium door onze laborant Stefano van Schie te laten onderzoeken. Dat vonden de heren wel interessant. Met veel belangstelling kropen ze zelf ook achter de microscoop om te zien wat voor vervuiling er zichtbaar werd nadat Stefano het monster door een filtermembraan had getrokken. Stefano maakte een foto van het membraan met de vervuilingsdeeltjes. Dat was meteen mooie illustratie voor in het verslag van de heren.

Studie watermanagement
Inmiddels hebben de Technasium-leerlingen hun oplossingen om het bloemenwater geschikt te maken voor hergebruik aan de opdrachtgever gepresenteerd. We hoorden van onze collega dat het groepje van haar zoon een acht heeft gekregen voor hun plan van aanpak en eindpresentatie. Een mooi cijfer. We zijn blij dat we deze techneuten van de toekomst op weg heb kunnen helpen. Stiekem hopen we natuurlijk dat er naar aanleiding van dit project jongeren geïnteresseerd zijn geraakt in watermanagement en na hun middelbare schooltijd een studie in deze richting kiezen. 

Hitma Filtratielaboratorium

Leerling technasium bekijkt watervervuiling door microscoop
Leerling technasium bekijkt in HITMA-laboratorium watervervuiling door microscoop
KKC bij HITMA
Uitleg waterfiltratie project Technasium KKC
Uitleg over waterfiltratie aan leerlingen Technasium KKC Amstelveen.
Watermonster
Watermonster
Watermonster onderzoeken
Leerling KKC Technasium bekijkt vervuiling watermonster door microscoop in laboratorium HITMA.
Stefano van Schie, HITMA-laboratorium
HITMA-laborant Stefano van Schie
Vervuiling op membraan
Vervuiling op membraan
Tony geeft uitleg over waterfiltratie aan leerlingen Technasium KKC Amstelveen
Tony Dinsbach en Stefano van Schie geven uitleg over waterfiltratie aan leerlingen Technasium KKC Amstelveen
Vorige pagina
Terug naar weblog
  • Hitma Filtratie
    Hitma Filtratie op WOTS2014
    Yoghurt - testen filters zuivel
naar boven

Stel uw vraag aan onze filtratiespecialist

Binnen 24 uur ontvangt u een bericht!!!
 
A A Stel uw vraag
Direct UW FILTRATIEspecialist spreken: 0297 514 715